تدبیر مجنون
مذهبی
پنج شنبه 19 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 17:30 ::  نويسنده : هوا خوبه

فرض کنید گرفتار پرونده ای خاص در دادگاه می شود: به اشتباه کیف کسی را برداشته اید – در حالی که فکر می کردید کیف خودتان است- و در همان لحظه، کسی مچ شما را گرفته است و نزد قاضی به عنوان دزد معرفی شده اید. در این لحظه، هیچ کس جز خودتان، نمی دانید که قصدتان به راستی دزدی نبوده و اشتباه کرده اید. در همین مواقع است که شاید از ته دل آرزو می کنید که کاش کسی به نفع شما شهادت می داد. کسی که از نیت شما آگاه است و حرف دل شما را می داند. کسی که بگوید: «جناب قاضی! این آدم بی گناه است!» و شما را از ننگ رسوایی رها کند

فایده ی امام غایب: بیناترین شاهد

خدا را شکر، در جهانی زندگی می کنیم که کوچکترین فکر و نیت و سخن درونی مان، از چشم و گوش ناظران و گواهان دور نمی ماند. زمین (1)، فرشتگان (2)، اعضای بدن انسان (3) و مهمتر از همه، خداوند، هر آنچه انجام می دهیم و هرآنچه در فکر داریم می دانند و آن را به خاطر می سپارند تا روزی که قرار شود، علم و عمل هر کس، در برابر قاضی حقیقی عالم، به نمایش دربیاید: «و از میان هر امتی، گواهی بیرون می کشیم و می گوییم: برهان خود را بیاورید!» (4)

 

این اتفاق، در روز حساب می افتد. روزی که حتماً کسی هست که به نفع یا علیه ما شهادت دهد. البته شاهد داشتن، همیشه هم به نفع انسان نیست! همانطور که افکار و نیتها و اعمال خوشایند، دیده می شود، شرارتها نیز زیر ذره بین است.

 

همین است که انسان را، نگران می کند. مخصوصاً که اگر شاهد اعمال ناپسند ما، کسی باشد که شب و روز برای ما از خداوند طلب مغفرت می کند. همان آقایی که فردای قیامت، پرونده ی ما را بدست می گیرد و شرمنده می شود. آقایی که می گوید:

«...از خطاها و گناهانی که بندگان صالح خداوند از آنها دوری می کردند ولی اکثر شما مرتکب آن شدید نیز باخبریم. از عهدشکنی ها و پشت سرگذاشتن عهد و پیمانها با اطلاعیم [که همین عوامل موجب بدبختی و دوری شما از حریم ولایت شده است]. گویی اینها از لغزشهای خود خبر ندارند.

 

با همه این گناهان، ما هرگز امور شما را مُهمل نگذاشته، شما را فراموش نمی کنیم و اگر عنایات و توجّهات ما نبود، مصائب و حوادث زندگی، شما را دربرمی گرفت و دشمنان، شما را از بین می بردند.» (5)

 

امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) درباره ی شهادت و شفاعت امام عصر (عجل الله تعالی فرجه) می فرمایند: «رسول خدا (صلی الله علیه وآله) فرمود:

 

من آورنده [و رساننده] شما به حوض [کوثر] هستم و تو ای علی! ساقی هستی و حسن حمایت کننده، و حسین فرمان دهنده، و علی بن الحسین تقسیم کننده، و محمد بن علی نشر دهنده، و جعفر بن محمد بسیج کننده، و موسی بن جعفر شمارنده محبان و مبغضان و بازدارنده منافقان، و علی بن موسی زینت ‏بخش مؤمنین، و محمد بن علی فرود آورنده اهل بهشت به منزلگاه‏هایشان و درجاتشان، و علی بن محمد خطیب و سخنور شیعیانش و تزویج کننده آن‏ها با حور العین، و حسن بن علی چراغ اهل بهشت است که از آن روشنی می‏گیرند،

و مهدی شفاعت کننده آن‏ها است روز قیامت، روزی که خداوند اجازه نمی‏دهد شفاعت را جز به کسی که شفاعت او را بخواهد و به او راضی باشد.» (6)

 

آری! مولای زمان ما، گواه ما در دنیا و آخرت خواهد بود؛ چنانچه امیرالمؤمنین علی (ع) فرمودند: «به حقیقت خداوند متعال ما را تطهیر کرد، عصمت بخشید و ما را شاهد بر خلقش و حجت خود در زمینش قرار داد. ما را همراه قرآن و قرآن را همراه ما قرار داد؛ چنان که از او جدا نمی شویم و او از ما جدا نمی شود.» (7)


پی نوشت:
1. برگرفته از سوره ی زلزال: 4-5: آن روز است که زمین خبرهای خود را بازگوید، همانگونه که پروردگارت بدان وحی کرده است.
2. سوره ق: 18: هیچ سخنی را [انسان] به لفظ نمی آورد مگر آنکه مراقبی آماده نزد او [آن را ضبط می کند].
3. نور: 24: روزی که زبان و دستها و پیشان، بر ضد آنان به آنچه انجام می دادند، شهادت می دهند.
4. قصص: 75
5. الإرشاد للمفید / ترجمه رسولى محلاتى، مقدمه، ص: 23؛ با استفاده از نرم افزار جامع الاحادیث نور 3/5
6. غایة المرام، ص 692؛ به نقل از موسوی اصفهانی، محمد تقی، مکیال المکارم، نشر مسجد مقدس جمکران، ج 1، صص 149- 150
7. الکافی، ج 1، ص 191؛ به نقل از نجیب محمد، حسین، سر خدا، نشر موعود، ص 284

پنج شنبه 19 ارديبهشت 1392برچسب:تخریب,حرم حضرت رقیه س,, :: 17:27 ::  نويسنده : هوا خوبه

بسم الله الرحمن الرحيم
پيامكي كه چند وقت يك بار دريافت ميكنيم و از پشت پرده آن بي خبريم...
طي چند روز اخير پيامكي با مضمون تهديد و به خطر افتادن حرم حضرت رقيه (س) در دمشق پايتخت سوريه در ميان مشتركان اپراتورهاي تلفن‌ همراه منتشر و به طور گسترده پخش شد.

پس از انتشار اين پيامك، يكي از مسئولان و متوليان آستان مقدس حضرت رقيه (س) با شيعه‌آنلاين تماس گرفته و ضمن تكذيب مضمون پيامك اخير، پشت پرده و علت انتشار اين‌گونه پيامك‌ها را عنوان كرده است.

وي در اين‌باره گفته است: هر از چند گاهي يك بار پيامكي با مضمون تهديد و يا به خطر افتادن حرم حضرت رقيه (س) در ميان مردم به طور گسترده منتشر مي شود. تا به حال منبع اصلي ساخت و انتشار اين پيامك‌ها مشخص نشده اما به نظر مي‌رسد وهابيون دست به چنين اقدامي مي‌زنند.

وي در مورد علت ساخت و انتشار اين پيامك‌ها نيز اظهار كرده است: حرم حضرت رقيه (س) تنها حرم مطهري است كه در خارج از خاك جمهوري اسلامي ايران به طور كامل توسط گروهي ايراني اداره مي‌شود و در واقع ايرانيان متولي آن هستند و دست‌اندركاران آستان مقدس به شمار مي‌روند.

اين عضو آستان مقدس حرم حضرت رقيه (س) در ادامه افزوده است: بدون شك وهابيون از اداره شدن آستان مقدس حرم حضرت رقيه (س) توسط ايرانيان ناراحت و ناراضي هستند و مايلند كه مديريت اين مكان از دست ايرانيان خارج شود. از همين رو هر از چند گاهي چنين پيامك‌هايي را ساخته و به طور گسترده منتشر مي‌كنند تا به افكار عمومي القاء كنند كه به خطر افتادن حرم حضرت رقيه (س) به خاطر ضعف در مديريت است؛ لذا بايد دست‌اندركاران و متوليان آن تغيير يابند.
وي در پايان خاطرنشان كرده است: به رغم وضعيت نسبتا نامناسب امنيت در دمشق اما زائران و عاشقان اهل بيت عصمت و طهارت (ع) و دلباختگان اين بانوي سه ساله همچنان به زيارت حرم حضرت رقيه (س) مي‌روند و آستان مقدس هم مانند گذشته و به طور طبيعي برنامه‌هاي فرهنگي خود را دنبال و برگزار مي‌كند كه اين مساله، خشم وهابيون را برانگيخته است

دفتر حضرت آيت‌الله سيستاني انتشار هر نوع پيامك‌ منتسب به اين مرجع تقليد را تكذيب كرد
منبع: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13920216000635

لطفاً اطلاع رساني كنيد
 

 

چهار شنبه 11 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 22:52 ::  نويسنده : هوا خوبه

 


یک هفته بود کارتهای عروسی روی میز بودند
هنوز تصمیم نگرفته بود چه کسانی را دعوت کند
لیست مهمانها و کارهای عروسی ذهنش را پر کرده بود...1

برای عروس مهم بود كه چه كسانی حتما در عروسی اش باشند
از اينكه داییش سفر بود و به عروسی نمي رسيد دلخور بود
کاش می آمد ...1

خيلی از كارت ها مخصوص بودند. مثلا فلان دوست و فلان رئيس ...1
خودش کارتها را می برد با همسرش! سفارش هم ميكرد كه حتما بيايند

اگر نیایید دلخور میشوم
دلش مي خواست عروسی اش بهترين باشد. همه باشند و خوش بگذرانند
تدارک هم ديده بود
آهنگ و ارکست هم حتما بايد باشند، خوش نمی گذرد بدون آنها!!!؟

بهترین تالار شهر را آذین بسته ام
چند تا از دوستانم که خوب میرقصند حتما باید باشند تا مجلس گرم شود
آخر شوخی نبود که. شب عروسی بود

همان شبی که هزار شب نمیشود
همان شبی که همه به هم محرمند
همان شبی که وقتی عروس بله میگوید به تمام مردان شهر محرم میشود
این را از فیلم هایی که در فضای سبز داخل شهر میگیرند فهمیدم

همان شبی که فراموش میشود عالم محضر خداست
آهان یادم آمد. این تالار محضر خدا نیست تا می توانید معصیت کنید
همان شبی که داماد هم آرایش میکند. همه و همه آمدند حتی دایی و
اما ..................... کاش امام زمانمان "عج" بود

حق پدری دارد بر ما...1

مگر می شود او نباشد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

عروس برایش كارت دعوت نفرستاده بود، اما آقا آمده بود.

به تالار كه رسيد سر در تالار نوشته بودند:


(ورود امام زمان"عج" اكيدا ممنوع!)

دورترها ايستاد و گفت: دخترم عروسيت مبارک!1

ولی اي كاش كاری ميكردی تا من هم می توانستم بيایم...1
مگر میشود شب عروسی دختر، پدر نیاید
(آخه امامان پدر معنوی ما هستن)
دخترم من آمدم اما ...1

گوشه ای نشست و دست به دعا برداشت
و برای خوشبختی دختر دعا کرد


یا صاحب الزمان شرمنده ایم

باتشکر از اون دوستی که این مطلب را برای بنده ارسال کردند

التماس دعای فرج

 

 

دو شنبه 2 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 14:23 ::  نويسنده : هوا خوبه

صداي بلندگو، داخل سالن انتظار پيچيد: با عرض پوزش از تأخير يک ساعته مسافران پرواز «ايران اِير»، تهران- شيراز ، اعلام مي کنيم براي سوار شدن به هواپيما به ورودي شماره هفت مراجعه کنيد. زني که بچة توي بغلش را تکان مي ­داد، گفت: چه عجب! ... با اين بچه ها پدرمون در آمد. مردي که کنار زنش ايستاده بود، با صداي بلند گفت: ما که داشتيم بر مي گشتيم. نسرين دو صندلي جلوتر آمد و به خانمي که جلوتر نشسته بود، گفت: خانوم شما هم کارت پرواز شيراز گرفتين؟ خانم کمي جا به جا شد و در حالي که بلند مي‌شد، با سر، سخن نسرين را تأييد کرد.

کيف دستي اش را بالاي سرش (جاي وسايل و ساک­ها) گذاشت. خواست بنشيند؛ اما پشيمان شد. خودش را به مهمانداري که چند رديف جلوتر بود، رساند و به آرامي گفت: خانوم مي شه من جامو عوض کنم؟

 

- مگه کنارتون آقا نشسته؟

 

- نه اتفاقا خانومه، (يواشکي اشاره کرد به خانوم چادري‌ که تسبيح به دست نشسته بود) و ادامه داد: اما همسفر شدن با اينجور آدما حوصله آدمو سر مي بره.

 

مهماندار، نگاهي به شماره کارت کرد و چشمش به اطراف چرخيد و گفت: مي بينيد که همه صندلي­ها پُرند... فعلا سرجاتون تشريف داشته باشيد تا ببينم چکار مي‌تونم بکنم.

 

خانم که فهميد، نسرين به تسبيحش نگاه مي‌کند؛ با گشاده رويي نگاهي به او انداخت و گفت: اين تسبيح ... (حرفش رو قطع کرد و گفت:) آدم وقت تنهايي، با دوستي چون خدا بيشتر ارتباط برقرار مي‌کنه.

 

- شما هم مثل من مجبورين تنهايي سفر کنين؟

 

نگاهي به ساعتش کرد و گفت: من استاد زبان دانشگاه شيرازم و هفته‌اي يک بار سفر هوايي دارم.

 

نسرين تا دهان باز کرد که بگه من ...

 

- کيف و کلاسورت داد مي زنن که دانشجويي و ظاهراً بار اوّله که اين مسير رو مي‌ري؟!

 

مهماندار خم شد و گفت: خانوم! دو رديف عقب تر خانمي حاضر شده جاشو با شما عوض کنه.

 

نسرين با مِن و مِن گفت: .. نه ... ديگه .. لازم نيس. مهماندار با کمي­تندي گفت: خانوم از اون موقع، دارم با اين و اون حرف مي زنم تا کسي راضي بشه، اونوقت شما... .

 

نسرين گونه هايش سرخ شد.

 

زن تسبيح به دست، از زيبايي کوه­ها و درياها و شهرهايي که از آن بالا به اندازه يک بند انگشت مي شدند، مي­گفت و نسرين دو دستي کمربند ايمني را گرفته بود و جرأت نگاه کردن به بيرون را نداشت. استاد يکدفعه گفت: خوب رسيديم.

 

نسرين با تعجب گفت: چه زود؟

 

خانوم خنديد و گفت: شيراز که نه، بلکه ميون ابرها رسيديم، من بهش مي‌گم سرزمين ابرها .

 

در همين لحظه، هواپيما تکان شديدي خورد. صداي جيغ بعضي بلند شد. رنگ نسرين مثل خيلي ها پريد. خانم دست نسرين را گرفت و کمي فشرد و گفت: اين قدر نترس. نگران نباش.

 

نسرين با وحشت گفت: نترسم؟! هواپيما کنترلش را از دست داده ... يه وري پرواز مي کنه.

 

خانم لبخندي زد.

 

هواپيما تکان­هاي شديد مي‌خورد، رنگ نسرين مثل گچ شده بود. اما استاد آرام بود و لبخند به لب داشت. آهسته ذکر مي‌گفت.

 

صداي خلبان در فضاي هواپيما پيچيد: خانم ها، آقايون! متأسفانه هواپيما دچار نقص فني شده، خونسردي خود تون را حفظ کنيد. ما تمام کوششمان را براي اين که به سلامت برسيم، انجام مي‌دهيم .

 

نسرين رو به خانم کرد و با گريه گفت: آروم نشستي؟ با خودت داري چه مي گي؟

 

يه نگاهي هم به اطرافت بکن ببين همه زن­ها چطور اشکشون در اومده، مردها تنشون مي لرزه. بچه هايي که تو فرودگاه بدو بدو مي کردند، الان از ترس جيکشونم در نمي‌آد.

 

استاد، سرش را با تأسف تکان داد و گفت: آره، مي بينم خانم هايي که مراقب آرايش صورتشان بودند، الان چند قطره اشک، رنگ آميزي صورتشان را با هم قاطي کرده. هواپيما تکان­هاي شديدي مي‌خورد، دعا و ناله و فرياد با هم مخلوط شده بود.

 

هواپيما آروم شده بود. صداي خلبان پيچيد : مسافران محترم ، به لطف خدا نگراني برطرف شد و ما به زودي و به سلامت در فرودگاه شيراز فرود خواهيم آمد.

 

بعضي‌ها کف زدند . بعضي ها خنديدند، اشک توي چشم خيلي ها جمع شده بود.

 

نسرين به آرامي گفت: خانم بيدار شين خطر رفع شده(بعد زير لب گفت: چه بي خيال!).

 

استاد، چادر را از روي صورتش کنار زد و گفت: خدا رو شکر. وقتي مي خواست چادرش را جا به جا کنه گوشه کتاب دعا بيرون اومد.

 

نسرين با تعجب گفت: واقعا توي اين اوضاع کتاب مي خوندين؟! گفتم نمي تونستين خواب باشين .

 

همان طور که سرش پايين بود، گفت: براي آرامش همسفرامون دعا مي خوندم و براي نجاتمون متوسل به امام زمان عجل الله تعالي فرجه شدم. آخه دادرس ما تو اين زمان ايشونه.

 

نسرين: راستي شما چقدر آروميد؟ رنگ همه پريده بود؛ اما شما انگار نه انگار .

 

همان طور که بيرون را نگاه مي کرد (گويا دوردست ها را نگاه مي‌کرد)، گفت: سعي مي‌کنم کاري کنم مورد رضاي آقا، فرق نمي کنه تو هواپيما بميرم يا روي زمين، يا هر جاي ديگر، سعي ام بر اين بوده که توي اين مسير قدم بردارم . بعد آروم سرش را پايين انداخت، قطره اشکي روي صورتش آمد. بعد دست نسرين را فشرد؛ بيرون را نشانش داد:

 

- ببين دخترم ! تکان­هاي شديد و نگراني ها تمام شد. اثري ازشون نيست . يک روزي هم مي ­آيد که بدي ها و پليديها و همه نگراني ها از بين برود . آن موقع براي همه، زمان روشنايي و آرامشه.

 

خودشو رو صندلي جابه جا کرد؛ ادامه داد:

اگر مي­خواي هميشه آرامش داشته باشي، به ياد امير دل­ها باش. توي اين مسير قدم بردار.

منبع:مجله مهدوی امان

مردم دنیا چه اندازه بازگشت منجی را نزدیک می دانند؟ مقاله ای که پیش رو دارید به بررسی میزان اعتقاد به بازگشت منجی در بین پیروان دو دین اسلام و مسیحیت می پردازد. در این مقاله با توجه به چند نظر سنجی معتبر بیان می شود که پیروان این ادیان تا چه اندازه بازگشت منجی را نزدیک می دانند. در این نظرسنجی ها که در قاره ها و کشورهای مختلف و در سالهای اخیر صورت گرفته است مردم دنیا به یک سوال مشترک پاسخ می دهند " ایا معتقدید که منجی در دوران عمر شما باز خواهد گشت؟"

مردم دنیا چه اندازه بازگشت منجی را نزدیک می دانند؟ (بررسی چند نظرسنجی معتبر)

مقدمه:

در این نوشتار برآنیم با توجه به اهمیت و جایگاه منجی در دو دین بزرگ الهی، به بررسی میزان اعتقاد وگرایش به بازگشت منجی در میان پیروان اسلام و مسیحیت بپردازیم. هر دو دین بر بازگشت منجی و نجات­ بخش الهی تاکید ویژه ای دارند و این آموزه در این دو دین الهی بسیار پررنگ است. از طرفی بنا به تعالیم دین اسلام بازگشت منجی اسلام یعنی حضرت مهدی (عج) همراه با بازگشت منجی وعده داده شده مسیحیان یعنی حضرت مسیح (ع) می ­باشد، که این نیز انگیزه ­ای بر توجه همزمان به پیروان هر دو دین در زمینه منجی­ گرایی می­ باشد.

 

همانطور که می­ دانیم در هر تغییر اجتماعی میزان توجه و خواست اجتماعی عاملی بسیار مهم در زمینه شکل­ گیری آن رویداد است. عامل "خواست جمعی" مقدمه هر حرکت و تغییر اجتماعی می ­باشد. پیش از هر تغییر عمیق اجتماعی لازم است مردم یک جامعه به آن اقبال داشته باشند و در وهله اول از لحاظ ذهنی و فکری آن را بخواهند. به عبارتی برای آن "آمادگی و خواست ذهنی" داشته باشند. بدون این پارامتر اجتماعی وقوع تغییرات عمیق بسیار دشوار است. ((إِنَّ اللّهَ لاَ يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ)). بر اساس این توضیحات حال باید پرسید برای ظهور و بازگشت منجی الهی چه مقدار تمایل و خواست اجتماعی وجود دارد؟

 

پاسخ به این پرسش مقدمه ­ای برای حرکت­های بعدی در حوزه زمینه­ سازی ظهور می­ باشد. یک راه ساده برای سنجش میزان "آمادگی و خواست ذهنی" این است که بدانیم مردم دنیا چه اندازه بازگشت منجی را نزدیک می ­دانند؟ زیرا هرچه کسی در فکرش بازگشت نجات بخش را نزدیک تر بداند لاجرم بیشتر بدان تمایل و نیاز دارد.

 

کسی که به منجی نیاز ندارد بدان فکر هم نمی­ کند چه رسد به اینکه بازگشتش را نزدیک را بداند. اساسا انسان تشنه به دنبال آب می­ رود و دوست دارد زودتر بدان برسد نه انسان سیراب . لذا کسی که خواست و آمادگی ذهنی برای بازگشت منجی دارد در پی او می رود و تمایل دارد که وی را زودتر بیابد. (لازم است دوباره اشاره شود که در اینجا بیشتر بر خواست و آمادگی ذهنی تاکید داریم نه آمادگی کامل و جامع)

 

با توجه به این مباحث بسیار مناسب است که بدانیم میزان اعتقاد به بازگشت منجی در میان52% مردم دنیا [1] یعنی پیروان دو دین اسلام و مسیحیت چگونه است؟ لازم است بدانیم پیروان این دو دین بزرگ الهی چه اندازه بازگشت منجی را نزدیک می دانند؟ مهم است که به این پرسش پاسخ هایی دقیق داده شود نه صرفا بر اساس تجربه و حس و دریافتهای کلی جواب داده شود. از این رو در این نوشتار به نتایج چند نظرسنجی معتبر اشاره می­ شود، نظر­سنجی­ هایی که از مسلمانان و مسیحیان در سالهای اخیر در قاره­ های مختلف جهان انجام شده است. بر اساس این نظر سنجی ­ها می­توان به صورت علمی و بر اساس آمار گفت که مردم دنیا چه اندازه بازگشت منجی را نزدیک می­ دانند و تا چه اندازه برای آن آمادگی ذهنی دارند. آماری که بیشتر و بیشتر می­تواند مسئولیت ما در عرصه جهانی در حوزه زمینه­ سازی ظهور مشخص نماید و چراغ راهی برای موسسات و اساتید و پژوهشگران محترم در این زمینه باشد.

 

این نظرسنجی­ ها توسط موسسه پیو (Pew) صورت گرفته است. موسسه پیو ماموریت اصلی خود را تحقیق و پژوهش در زمینه دین و زندگی عمومی معرفی می­ کند. این موسسه در سال 2001 تاسیس شده است و دفتر این موسسه در شهر واشنگتن می ­باشد. مسئول این موسسه آقای دکتر لویس لگو (LUIS E. LUGO) می­باشد. وی اصالتا کوبایی و دارای دکترای علوم سیاسی از دانشگاه شیکاگو است. دکتر لگو از سال 2004 مسئولیت این موسسه را به عهده داشته است و در گسترش فعالیتهای آن نقش مهی را ایفا کرده است.[2]

 

مردم آمریکا به چه میزان بازگشت عیسی مسیح را نزدیک می دانند؟

در ابتدا به یک نظرسنجی انجام شده در ایالات متحده می پردازیم. این نظر سنجی در سال 2006 در میان مسیحیان این کشور برگزار شده است. نتایج گرافیکی این نظر سنجی در تصویر زیر نمایش داده شده است. [3] توجه به این کشور از جهات مختلف حائز اهمیت است. اولین عامل نفوذ و گسترش مسیحیان اوانجلیست در این کشور می­باشد، عامل دوم پیشرو بودن این کشور در مقوله­هایی همچون آخرالزمان سازی و منجی گرایی است که فیلم های هالیوودی مصداق بارز آن است.

مردم دنیا چه اندازه بازگشت منجی را نزدیک می دانند؟ (بررسی چند نظرسنجی معتبر)

بر اساس نتایج این تحقیق 79 % مسیحیان آمریکا معتقد به بازگشت مسیح (ع) می ­باشند (سوال اول). هم چنین تنها 20% آن­ها معتقد به بازگشت عیسی (ع) در طول حیاتشان هستند(سوال دوم). از طرفی 33% مسیحیان آمریکا معتقدند که زمان بازگشت مسیح در انجیل مشخص شده است و 40% با این موضوع مخالفند(سوال سوم). همین طور 34% آنان معتقدند که اوضاع جهانی پیش از بازگشت مسیح بدتر خواهد بود و 37% اوضاع آن زمان را نامعلوم و غیرقابل پیش بینی می ­دانند (سوال چهارم). در انتها نیز 50% مسیحیان امریکا معتقدند که مردم نمی ­توانند تاثیری در زمان بازگشت مسیح داشته باشند و 23% مردم را در آن سهیم می دانند(سوال پنجم).

 

(در تصویر فوق رنگ آبی به معنای جواب آری است، رنگ نارنجی مشخص کننده جواب خیر است، رنگ سبز به معنای نامعلوم و غیرمشخص است، رنگ زرد جواب نمی دانم را نشان می­ دهد و رنگ خاکستری معرف درصد کسانی است که اصلا به موضوع سوال اعتقاد ندارند)

 

چیزی که برای ما تا حدی آماده بودن ذهنی مسیحیان آمریکا را برای بازگشت مسیح (ع) مشخص می­ سازد سوال دوم است که بر اساس آن 20% مسیحیان آمریکا معتقدند که مسیح در طول دوران عمر آن­ها بازمی­ گردد و در مقابل 39% معتقدند که مسیح در طول حیاتشان باز نخواهد گشت و 21% هم به بازگشت دوباره مسیح اعتقادی ندارند.

 

در کنار این نظر سنجی به یک نظر سنجی جدیدتر اشاره می­ کنیم. این نظر سنجی توسط موسسه پیو و در سال 2010 صورت گرفته است. [4] مشابه مورد قبل این نظر سنجی نیز بر روی جامعه آماری مسیحیان ایالات متحده صورت گرفته است. این بار از مردم یک سوال پرسیده شده است که "آیا معتقدید که مسیح (ع) در طی 40 سال آینده به زمین باز خواهد گشت؟" (بسیار مشابه سوال دوم نظرسنجی سال 2006)

 

بر اساس این نظرسنجی 27% مسیحیان آمریکا معتقدند که حتما این امر در طی 40 سال آینده محقق خواهد شد، 21% معتقدند که احتمالا او در این مدت باز خواهد گشت، 28% معتقدند که مسیح احتمالا در 40 سال آینده به زمین نخواهد آمد و 10% معتقدند که اصلا وی در طی این مدت به زمین نخواهد آمد.

مردم دنیا چه اندازه بازگشت منجی را نزدیک می دانند؟ (بررسی چند نظرسنجی معتبر)

لذا می­توان گفت تقریبا نیمی(48%) از جامعه مسیحیان آمریکا احتمال می­دهند که در طی 40 سال آینده مسیح به زمین باز خواهد گشت. که این موضوع نسبت به نظر سنجی قبلی تغییر محسوسی داشته است. چرایی این اعتقاد بسیار جالب توجه است؟

 

 

نظر مسلمانان و مسیحیان قاره آفریقا در مورد بازگشت منجی چیست؟

در ادامه به بررسی اعتقادات دو جامعه مسیحی و مسلمان که در یک قاره و گاها در کنار هم زندگی می­ کنند می پردازیم. این بار به بررسی اعتقاداتی مشابه در قاره آفریقا خواهیم پرداخت.

 

این نظر سنجی در سال 2006 و دوباره توسط موسسه پیو انجام شده است. در این نظر سنجی که در بین دو جامعه مسلمان و مسیحی آفریقا صورت گرفته است ، هر دو جامعه معتقدند که در دورانی زندگی می­ کنند که وقوع رویدادهای مهم دینی بسیار محتمل است. برای نمونه در هر کشور با نمونه های کافی نیمی از مسیحیان معتقدند که بازگشت دوباره مسیح در طول حیاتشان خواهد بود. مثلا نزدیک به 70% مردم مسیحی جمهوری کنگو این عقیده را دارند. [5]

 

همچنین حداقل نیمی از مسلمانان در بین 10 کشور از 15 کشور (با جمعیت مسلمان کافی جهت آنالیز داده ها) معقدند که دوران طلایی حکومت اسلام در دوران زندگیشان دوباره ساخته خواهد شد. مثلا این عقیده در موزامبیک حدودا 70% بین مردم رایج است. همچنین در بین 12 کشور از 15 کشور مورد مطالعه حدودا 60% مردم به بازگشت مهدی آغاز کننده آخرین دوره پیش از قیامت و نیز احیا کننده دوران اسلامی معتقدند. البته در این تحقیق از مردم پرسیده نشده است که آیا به بازگشت او در طول حیاتتان معتقدید و یا خیر.

 

با کنار هم قرار دادن سوالات قبل گرچه این سوال مستقیم از مردم مسلمان آفریقا پرسیده نشده است ولی به طور تحلیلی می­ توان گفت که حداقل و به طور میانگین 30% مسلمانان آفریقا به بازگشت مهدی (عج) در دوران حیاتشان معتقدند زیرا نیمی معتقدند که حکومت گسترده و طلایی اسلام بر زمین در دوران عمرشان دوباره شکل خواهد گرفت و نیز 60% به بازگشت حضرت مهدی عج به عنوان احیا کننده اسلام اعتقاد دارند لذا با یک قیاس منطقی وضرب این دو احتمال می­شود گفت که 30% آنان معتقد به بازگشت امام مهدی (عج) در دوران حیاتشان هستند.

 

نتایج این نظر سنجی در بین مسلمانان کشورهای آفریقایی در پاسخ به این سوال که " آیا به بازگشت مهدی موعود معتقدید؟" در جدول زیر نمایش داده شده است.

مردم دنیا چه اندازه بازگشت منجی را نزدیک می دانند؟ (بررسی چند نظرسنجی معتبر)

( نتایج این جدول بر اساس درصد می باشد و Yes به منزله معتقد بودن به بازگشت حضرت مهدی، No به منزله معتقد نبودن به بازگشت حضرت مهدی است و Dk/refuse هم کسانی هستند که یا نمی دانستند و یا جواب نداده اند.)

 

شایع بودن این نوع عقاید در بین جامعه آفریقایی که بعضا مناطق آن از فقر فرهنگی رنج می برد در نوع خود قابل تامل است.

 

یک نظرسنجی بزرگ آخرالزمانی بین مسلمانان و مسیحیان آسیا

در ادامه نیز به نتایج جدیدترین نظرسنجی موسسه پیو می پردازیم که در مناطق مختلف قاره آسیا برگزار شده است. این نظرسنجی در سال­های 2011 و 2012 با بیش از 38 هزار مصاحبه شونده در کشورهای مختلف و به بیش از 80 زبان دنیا برگزار شده است. [6] در این نظر­سنجی بیشتر بر روی عقاید مختلف مسلمانان تمرکز شده است و از آن­ها در مورد اعتقادات مختلف آنان سوال شده است. اما در برخی موضوعات هر دو جامعه مسلمانان و مسیحیان این مناطق مورد توجه قرار گرفته اند.

 

اما آنچه که از این نظرسنجی مفصل در این نوشتار لازم است بیان شود، نتایج آن در حوزه منجی گرایی است. در تصویر زیر می­توانید نتایج جواب مسیحیان 22 کشور به این سوال که "آیا معتقدید که حضرت مسیح در دوران عمر شما باز خواهد گشت؟" نمایید.

belief in jesus' imminent return

بر اساس نتایج نظر سنجی فوق مسیحیان تونس با 67% پاسخ مثبت پیشروترین کشور در این زمینه هستند. بعد از آن به ترتیب ترکیه و عراق با 65% و 64% قرار می گیرند. مسیحیان خاورمیانه با میانگین 42% از سایر مناطق بررسی شده در این نظر سنجی پیشتر می­باشند، مسیحیان جنوب شرق آسیا با میانگین 37% در رتبه بعدی قرار می گیرند.

 

در همین نظر سنجی سوال نسبتا مشابهی از مسلمانان همین کشورها پرسیده شده است. در تصویر زیر می توانید نتایج پاسخ مسلمانان 23 کشور به این سوال که "آیا معتقدید که حضرت مهدی در دوران عمر شما باز خواهد گشت؟" در مناطق مختلف مشاهده نمایید. (متاسفانه این نظرسنجی در ایران برگزار نشده است و جای خالی آن به شدت احساس می ­شود)

belief in mahdi' imminent return

با مقایسه دو نظر سنجی اخیر در وهله اول باید گفت که مسلمانان بیشتر از مسیحیان کشورهای خودشان بازگشت منجی شان را نزدیک می­ دانند. از طرفی این بار هم کشورهای تونس و عراق و ترکیه درصد بیشتری نسبت به سایر کشورها دارند، با این تفاوت که افغانستان اضافه شده به این لیست گوی سبقت را با 82% از هر سه کشور ربوده است.

 

به طور میانگین 42% مسلمانان خاورمیانه ظهور حضرت مهدی عج را در دوران عمرشان را باور دارند. همچنین 48% مسلمانان جنوب آسیا به طور میانگین ظهور حضرت را بسیار نزدیک می دانند. این درصد برای کشورهای شرق آسیا، آسیای مرکزی و شرق اروپا به ترتیب برابر با 49% و 33% و 19% است.

 

این نتایج خبر از آمادگی بالای ذهنی تقریبا نیمی از مسلمانان آسیا برای بازگشت منجی می­ دهد. به عبارتی مسلمانان و حتی مسیحیان این مناطق به علت اینکه بازگشت منجی را بسیار نزدیک می ­دانند، اگر به زودی بشنوند که مهدی (عج) و یا مسیح (ع) بازگشته ­اند، منفعلانه تعجب نخواهند نمود بلکه در پی بررسی صحت آن بر خواهند آمد. بر همین اساس می توان گفت که نیمی از مسلمانان این مناطق هم اکنون نگاهی آخرالزمانی به پدیده­ های اطراف خود دارند و در پی ربط آن­ها به بازگشت منجی هستند.

 

این که چه عواملی چنین شرایطی را پدید آورده است؟ آیا این وضعیت محصول دوران معاصر است و یا در قبل همین­ گونه بوده است؟ خود موضوعاتی برای نظر سنجی­های آتی هستند. اما می­توان گفت آمادگی ذهنی برای ظهور منجی، که از مقدمات ظهور است در نیمی از مردم این مناطق بر اساس این نظرسنجی ها شکل گرفته است. از طرفی شاید بتوان گفت که این مردم به منجی نیاز زیادی نیز دارند، زیرا کسی ظهور منجی را نزدیک و عن قریب می ­داند که خود محتاج منجی است و بدان نیاز زیادی دارد و گرنه کسی که در خود نیازی به منجی احساس نمی­ کند اصلا به او فکر نمی­ کند چه رسد به اینکه بازگشتش را نزدیک بداند!

 

نتیجه گیری

در این نوشتار سعی شد که به گونه­ایی علمی­ تر و بر اساس آمار میزان نفوذ موج منجی گرایی در جامعه مسلمانان و مسیحیان بررسی گردد. همه ما بارها شنیده ایم که مردم دنیا در دوران کنونی به منجی بیشتر توجه دارند و بیشتر به دنبال آن هستند. اما هیچ وقت بر اساس آمار این موضوع بیان نشده است، در این مقاله سعی شد که یک بار این موضع به صورت کمی بین دو جامعه مسیحیان و مسلمانان در کشورها و قاره ­های مختلف بررسی گردد. البته برای بیان دقیق تر لازم است که همین نتایج را مثلا در 30 یا 50 و یا 100 سال پیش می داشتیم تا بتوانیم دقیق ­تر بفهمیم که دنیا چقدر بیشتر تشنه منجی شده است! که این نتایج در دسترس نیست. با این حال بر اساس این مقاله دقیق تر می دانیم اکنون دنیا چقدر تشنه منجی است. همین طور دقیق تر می دانیم که میزان "آمادگی و خواست ذهنی" در میان پیروان دو دین مسیحیت و اسلام به تفکیک کشورهایشان نسبت به بازگشت منجی چگونه است.

 

نتایج این نظر سنجی­ ها می­تواند امیدها و هشدارهایی و مهم­تر از همه فرصت­هایی را به همراه خود داشته باشد. امید به نزدیک و نزدیک­تر شدن شرایط ظهور در بین جوامع مختلف، امید به آماده بودن مردم برای پذیرفتن منجی در صورت بازگشت او. جهت تقریب بیشتر به ذهن باید گفت که بر اساس این آمار تقریبا نیمی از مسلمانان معتقدند که امام زمان عج در دوران عمرشان به دنیا باز می­ گردد و این یعنی جمعیتی برابر با 650 الی 750 میلیون مسلمان که بسیار قابل توجه است. البته به طور کلی نمی­ توان گفت که این درصد نزدیک دانستن بازگشت منجی و متعاقبا نیاز به او داشتن در بین مسلمانان و یا مسیحیان نقطه مطلوب نهایی است، یا اینکه بیشتر از آن لازم است؟

 

در کنار این امید­ها مهم­ترین هشداری که نسبت به این موضوع باید بدان توجه کرد این است که در این چنین جوامعی شرایط برای ظهور منجی­ های دروغین مهیا است. به عبارتی افرادی با نیات مختلف از این بستر می توانند به راحتی سو استفاده کنند و این احساسات را به بازی بگیرند. چیزی که اگر در برابر آن آمادگی ایجاد نشود می تواند بسیار خطرناک باشد. برای باز کردن این موضوع تنها کافی است نگاهی به اطراف خود بیندازیم و ببینیم در طی همین 10 سال اخیر برای چند نفر در دنیای اسلام ادعای مهدویت شده است:

بن لادن در افغانستان و پاکستان، ادنان اکتار(هارون یحیی) در ترکیه، دو امام زمانی که در دو سال گذشته در کنار خانه خدا دستگیر شدند که یکی عربستانی و دیگری جوانی مصری بود، الگرعاوی در عراق و محمود صرخی در عراق و ..... که برخی در جمع کردن هوادار موفق و برخی ناموفق بوده­ اند. به این لیست می ­توان جمعیت کثیر مدعیان نمایندگی و یا وکالت امام زمان عج را نیز اضافه نمود. در دنیای مسیحیان نیز وضع تا حدی مشابه این است. پرواضح است که گسترش بیشتر این مدعیان دروغین به تدریج این جمعیت علاقه ­مند بسیار را به انحطاط می­ کشاند و می تواند این امیدها را به سمت ناامیدی سوق دهد.

 

با توجه به نکات مطرح شده این شرایط وظیفه ما شیعیان را (به ویژه شیعیان ایران را که در سایه یک حکومت شیعی و با دست بازتری نسبت به سایر شیعیان مظلوم زندگی می­ کنیم) چند برابر می­ کند. چون این ما شیعیان هستیم که مصداق عینی منجی و نجات بخش بشریت را می ­شناسیم. این ما هستیم که وظیفه داریم در ابتدا خودمان بیشتر و بیشتر مولایمان حضرت مهدی عج را بشناسیم و بعد ایشان را به گونه ­ای شایسته و تاثیرگذار به مردم سایر کشورهای اسلامی و حتی مسیحیان معرفی کنیم تا شرایط هرچه بیشتر و بیشتر برای آن فجر مقدس محیا شود. به امید تلاش هرچه بیشتر ما در جهت زمینه سازی ظهور.

الف . ر

کانون مهدویت دانشگاه فردوسی مشهد

[1]http://fastestgrowingreligion.com/numbers.html

[2] http://www.pewforum.org/Pew-Forum/About-the-Pew-Forum.aspx

[3] http://www.pewforum.org/Christians-Views-on-the-Return-of-Christ.aspx

[4] http://www.pewforum.org/Christian/US-Christians-Views-on-the-Return-of-Christ.aspx

[5]http://www.pewforum.org/uploadedFiles/Topics/Belief_and_Practices/sub-saharan-africa-full-report.pdf

[6] The World’s Muslims: Unity and Diversity, PEW Research Center

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان تدبیر مجنون و آدرس mighat12.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 28
بازدید هفته : 75
بازدید ماه : 72
بازدید کل : 43738
تعداد مطالب : 43
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1

Alternative content